сряда, 21 ноември 2012 г.

Обучение за пилот на самолет, как се минава курса.


Как се става пилот на самолет в България?

Обучението за пилот на самолет в България става колкото и лесно толкова и трудно. То трябва да стане в одобрен от въздухоплавателната администрация на България (ГД-ГВА ), учебен център (FTO – Flight Training Organisation). В момента има няколко такива и за да не прозвучи като реклама няма да ги споменавам.  Преди да започнете курсове за пилот обаче, трябва да решите за какъв лиценз искате да се обучите (дали ще летите за удоволствие или искате да станете професионален пилот).
Лицензите за пилот на самолет се делят на три основни вида:
PPL(A)-Private Pilot Licenseсвидетелство за летателна правоспособност за любител пилот, с него можете да летите на едно и двумоторни леки самолети, но само за не-търговски цели (не можете да получавате пари от летенето).
CPL(A) Commercial Pilot License - свидетелство за летателна правоспособност за професионален пилот, можете да получавате заплащане в следствие на работата ви като пилот. С този лиценз можете да пилотирате сам (като командир) леки едно и двумоторни самолети под 5700 кг с бутални двигатели или можете да сте втори пилот на по-тежки самолети  оборудвани с турбовитлови или джет двигатели, след допълнителна квалификация (курс за обучение на пилоти за съответния тип самолет Airbus например включващ както теоретично така и летателно обучение и надграждане до ATPL(A) теоретичен курс).
ATPL(A) Air Transport Pilot License - свидетелство за летателна правоспособност за професионален (транспортен) пилот – с този лиценз можете да сте както командир, така и втори пилот на по-тежки самолети,  за да го получите обаче трябва да имате 1500 часа летателно време.

Как протича обучението за пилоти на самолет?

Обучението протича по идентичен начин за всички лицензи, разликата е в продължителността на курса и знанията, които трябва да усвоите, и които трябва да покриете изпит. Има доста разновидности на програмите за обучение, можете да се обучавате по модули (модул за нощни полети или за полети по прибори-при намалена видимост), като всеки път взимате допълнителна квалификация или да изкарате всичко накуп в една интегрирана програма за обучение на пилоти. Тук са описани интегрираните варианти на обучението от нула до получаване на лиценза, за модулни опции можете да попитате в учебните центрове.
Свидетелство за летателна правоспособност за любител пилот – PPL(A)
За да получите това свидетелство трябва да имате 17 навършени години. Преди да започне летателното обучение трябва да минете медицински прегледи за да се установи вашата годност за PPL(A) трябва да покриете поне клас I или Клас II медицинска годност (звучи по-страшно от колкото е всеки здрав и млад човек покрива изискванията на тези класове.) Тези прегледи се минават пред комисия за авиомедицинско освидетелстване (KAMO), просто отивате и се записвате, намира се във високата бяла сграда на Терминал 1 на летище София (старата сграда на Балкан). След като покриете изискванията на КАМО. Можете да се запишете за обучението. Теоретичното обучение е с продължителност 125-150 часа и след него можете да преминете към летателно обучение, което е 45-50 часа полетно време. След като преминете обучението се явявате на изпит пред ГД-ГВА и при успех те ви издават лиценза. Готово вече можете да летите.
Свидетелство за летателна правоспособност за професионален пилот – CPL(A)
За да получите това свидетелство трябва да имате 18 навършени години и клас I от горе-споменатата медицинска годност. Курсът теоретично обучение е в размер от минимум 500 часа последван от 200 часа летателно обучение. Като правило хората решили да се занимават професионално с летене преминават теоретичен курс за ATPL(A)  с продължителност 750 часа тъй като този курс ви дава право да се качите на по-тежки самолети и ако сте преминали курса за CPL в някой момент трябва да се явявате на курс за надграждане и да държите нови изпити (които никак не са леки). Затова обикновено при придобиване на професионален лиценз се преминава 750 часовият курс. Летателното обучение преминава за 200 часа след което се явявате на теоретични изпити и летателна проверка пред ГД-ГВА.
Свидетелство за летателна правоспособност за професионален (транспортен) пилот - ATPL(A)
За получаване на този лиценз ви трябват21 навършени години и медицинска годност клас I, също така 1500 часа летателно време. Затова обикновено хората преминават курса, който е 750 часа теоретично обучение и след това 200 часа летателно обучение. След полагане на теоретични изпити 12 на брой пред ГД-ГВА се издава лиценз  CPL(A) с покрити теоретични изисквания за ATPL(A) даващ ви право да летите като втори пилоти на тежки търговски самолети и да чакате да направите 1500 часа полетно време за да можете да кандидатствате за ATPL(A). Този подход е известен като ATPL frozen (замразен ATPL.)
Цени на курсовете за пилот на самолет.
Цените на обучението варират и зависят от типа лиценз типа самолет, на който ще се обучавате и самият учебен център. Ако за PPL можете да се обучите 8-10 000 евро за CPL и ATPL  цените могат да достигнат 35000-40000 евро (не е евтина прищявка).  За конкретните цени на курсовете за пилоти трябва да си комуникирате с конкретните учебни центрове, тези са по-скоро за ориентир J
Успех на всички, които искат да се занимават с летене.

Няма коментари:

Публикуване на коментар